Sunday, October 17, 2010

Alhamdulillah...^_^

Endometriosis?ape tu?mula2 aku dengar 3 tahun lepas memang tatau penyakit pe tu...
tapi lepas search kat internet n penerangan dari doc baru aku tau..

Endometriosis - merupakan satu jenis penyakit yang luarbiasa tetapi kebanyakan wanita mengalaminya. Antara masalah yang sering di hadapi wanita yang menghidap penyakit ini ialah:
  • senggugut,
  • kesakitan,
  • kemandulan atau keguguran yang berulang kali,
  • masalah pembuangan air kecil dan pendarahan.

Ianya terjadi apabila satu lapisan tisu dari selaput dalam rahim yang di kenali sebagai "endometrium" telah tumbuh di luar rahim. Biasanya selaput ini akan luruh bersama darah dari rahim yang di panggil sebagai darah kotor atau darah haid.

Punca2nya -darah kotor melimpah atau tumpah ke belakang melalui saluran fallopia. keadaan ini mungkin di sebabkan oleh kedudukkan belakang ke arah tulang tongking (retroverted uterus).

  • Ada juga pendapat yang menyatakan bahawa tisu endometrium ini di bawa ke tempat lain melalui saluran darah atau saluran kelenjar. Namun hakikat sebenarnya tidak dapat di pastikan.
  • Selain itu tekanan (stress), mudah gelabah, terlalu memikirkan dan mementingkan kerjaya, yang mempunyai IQ yang tinggi dan sistem ketahanan badan telah lemah boleh mengakibatkan Endometriosis. (doc ckp ni la punca aku get dis desease-_-")

Tempat biasa yang sering di tumbuhi oleh lapisan ini ialah pada kilang telur (ova

ri), belakang rahim (utero sacral ligament), saluran fallopian, pundi kencing, kadang kala ianya juga tumbuh di tempat seperti parut bekas pembedahan tidak kira sama ada semasa melahirkan anak ataupun pembedahan lain. Endometrium juga boleh tumbuh pada dinding/otot rahim menyebabkan penyakit yang digelar “Adenomyosis".


Bolehkah penyakit berulang - Penyakit endometriosis adalah sejenis penyakit yang tidak diketahui apa puncanya dan ia sering berterusan tumbuh serta merosakkan peranakan dan usus. Kerosakan ini boleh menyebabkan seorang wanita terus mandul, atau mengalami kesakitan yang amat terok. Pada kebiasaanya jika wanita itu hamil dalam masa setahun lepas pembedahan, kemunkinan ia berulang agak kecil. Tetapi jika tidak hamil lepas dua tahun, kemunkinan berulang adalah besar.

Selain dari kehamilan, kita tidak mengetahui dengan tepat kaedah mencegah penyakit endometriosis dari berulang. Tetapi amalan mengawal makanan, iaitu dengan menjauhkan makanan yang menyebabkan alahan saperti beberapa jenis makanan laut, daging lembu atau kambing. Banyakkan sayuran dan protin dari ikan dan kacang soya. Latih diri untuk tenang fikiran dan gangguan emosi. Gunakan berbagai kaedah untuk menangkis stress.

Last week aku g jumpa doc n SURPRISED! 'benda' tu dah takde...ALHAMDULLILLAH!syukur sangat2..last appointment ngan doc (3bulan lepas) doc ckp 'benda' tu ada balik n kali ni kecik je, tapi dah merisaukan aku...sampaikan mama pon susah ati tgk aku mcm lain je..putus asa konon!

yup, memang aku rasa down sangat lepas tu...sampai mood raya pon out~ tapi last week memang totally ubah mood aku yang 'down' tu..tatau nak kongsi ngan sape2...nobody know~

mama pon terpinga2 tengok aku kuar dari blik doc dengan senyum2 kambing..hehe~

syukurla~maybe berkat doa mama n orang2 tersayang disamping aku yang membuatkan benda tu hilang dengan sendiri...sape lagi yang tau?takpela...aku tak mintak pon sape2 tau...yang penting 'benda' ni dah ubah hidup aku 360 darjah...

p/s : i miss him but don't know whether he miss me n luv me like b4...maybe his work more important than dis annoy+spoil girl-_-"


No comments: